Principper for tildeling af uddannelsespraksis for læger i uddannelsesstillinger.
Region Nordjylland er ansvarlig for fordeling og udnyttelse af uddannelseskapaciteten i almen praksis. Her vil være fokus på både kvalitative og kvantitative forhold, en geografisk fair fordeling samt forhold af betydning for rekruttering og fastholdelse.
Som udgangspunkt må antallet af uddannelseslæger ikke overskride antallet af tutorlæger i praksis jf. Tutorlægeaftalen. Det vil sige, at praksis med én tutorlæge kan have én uddannelseslæge, praksis med to tutorlæger kan have to uddannelseslæger samtidigt osv. Praksis i et lægedækningstruet område kan under visse forudsætninger have flere uddannelseslæger pr. Tutorlæge. Dette vil altid bero på en vurdering af praksis. Antal tutorlæger i praksis kan ikke overstige antallet af kapaciteter i praksis.
Ud over de særlige omstændigheder, der er gældende for praksis i lægedækningstruede områder, kan andre forhold tale for, at en uddannelsespraksis kan have tilknyttet en ekstra uddannelseslæge i en kortere overlappende periode. Det kan bl.a. være, at klinikken har et tilstrækkeligt patientantal, at de pladsmæssige forhold er i orden, at praksis har tilfredsstillende evalueringer, at årsagen til overlappet skyldes en retsbaseret orlov. Desuden vil det primært være relevant, når den generelle uddannelseskapacitet er udfordret.
Hvis en praksis i en kortere periode har flere uddannelseslæger end tutorlæger, skal Region Nordjylland informeres via en mail til: Laegeligvidereuddannelse@rn.dk. Regionen forbeholder sig ret til at underkende aftaler, hvis det vurderes, at de ikke lever op til intentionen beskrevet ovenfor.
Hvis en praksis har tilknyttet flere uddannelseslæger samtidig, og der er overlap med uddannelseslæger på samme uddannelsesniveau, så er anbefalingen at have mindst muligt overlap på samme uddannelsesniveau. Praksis kan ikke have tilknyttet flere fase 3 læger samtidig, hvis disse har mere end 50% overlap. Hvis det undtagelsesvist er aktuelt, vil det kræve specifik godkendelse af Region Nordjylland. Det vil primært være i tilfælde af forskudte forløb på baggrund af retsbaseret orlov som barsel, sygdom eller lignende.
Har en praksis flere uddannelseslæger på samme niveau som beskrevet ovenfor, bør praksis være særligt opmærksom på de udfordringer det kan give. Praksis kommer let kommer til at “sammenligne” uddannelseslægernes kompetencer, og dermed kan man uhensigtsmæssigt fremme en konkurrencekultur frem for en kultur, hvor læring er i fokus.
Har en praksis flere samtidige uddannelseslæger, forventes det at praksis er opmærksom på, at det typisk også medfører et øget behov for supervision
Praksis skal så vidt muligt ligge i optageområdet til det hospital, hvor uddannelseslægen har sin hospitalsblok.
Særligt for basislægen:
Basislægen har, i forbindelse med valg af uddannelsessted, valgt sin afdeling for det første halve år i den kliniske basisuddannelse (KBU). Praksisdelen af KBU tilstræbes placeret i sygehusets optageområde.
Alle basislæger får senest 3 måneder inden deres praksisansættelse tilsendt information om den uddannelsespraksis, de tilknyttes. Det er AMU-gruppen i samarbejde med MO, der varetager fordelingen. Basislæger har mulighed for at komme med ønsker inden fordelingen foretages.
Lægepar som begge skal have praksisansættelse under KBU forløbet, tilbydes en mulighed for yderligere medbestemmelse ifm. praksistildelingen. Parret har her mulighed for, at lave en aftale om, at den ene part får praksis tæt på bopælen/hospitalet imens den anden part vil skulle pendle. Et krav for at kunne få denne mulighed er, at man er tilmeldt samleverordningen ved KBU-lodtrækningen, og at man har børn.
Basislægerne anbefales at tage kontakt til deres uddannelsespraksis inden ansættelsesstart.
Introduktions- og hoveduddannelseslæger:
Som udgangspunkt har uddannelseslægen mulighed for selv at finde en uddannelsespraksis. I fald man ved ansættelsessamtalen ikke har fundet en uddannelsespraksis, har man yderligere 5 dage til dette fra modtaget stillingstilbud. Herefter vil man fra uddannelsessekretariatet modtage en liste over ledige uddannelsespraksis, hvorfra man kan prioritere en praksis. Denne liste indeholder til tider kun en uddannelsespraksis. Jo længere man er i uddannelsen, des tungere vil ens prioritering tælle.
Såfremt man har fundet en uddannelsespraksis, vil det forsøges at få dette match til at gå op. Praksis skal naturligvis være godkendt uddannelsespraksis og vanligvis deltage i uddannelse.
Det skal dog understreges, at trods der er en gensidig aftale mellem uddannelseslæge og tutor, er det ingen garanti for, at ansættelsen kan godkendes.
Praksis i Region Nordjylland:
Nedenstående kort er en oversigt over praksis i Region Nordjylland. Du har her mulighed for at se hvor og hvor mange tutorpraksis, der er i regionen.